ATENTIE !!!
Noua declaratie D394 (Etapa 2 de implementare: date culese dupa 01.10.2016):
- trebuie sa actualizati si validatorul MF (dukintegrator): fie de pe anaf.ro, fie de la noi (cel putin kext3130.exe)
- daca programul NCPw pare "blocat" cand incercati sa generati D394: ati alocat o plaja de facturi foarte mare;
NCPw le cauta pe toate pentru a vedea daca sunt anulate sau stornate, ...; plaja fiind foarte mare, el are foarte mult de lucru si de aceea pare ca e blocat.
Reduceti plaja de facturi alocate/emise ! (vezi mai jos, la explicatii etapa 1)
- achizitii de la agricultori cu cota forfetara de 8%:
desi sunt prevazute in ORDIN Nr.3281/19 august 2020, MF NU a facut niciun fel de modificari in D394 care sa duca la impementarea ordinului;
de aceea noi doar va sugeram/propunem urmatorul mod de operare:
361 = 462 suma datorata producatorului tva=0 tip_tva=0 sau 21
446 = 462 cota forfetara tva=0 tip_tva=0 sau 21
- bonurile fiscale de la furnizori (care au tiparit codul fiscal al beneficiarului) se culeg ca si NIR cu "D" la campul "Bon fiscal ?" si cota de tva la coloana tva.
(bonurile care NU au tiparit codul fiscal al beneficiarului NU se culeg prin NIR; acestea se pot trece direct in casa pe cheltuieli nedeductibile)
- achizitii de la persoane neplatitoare de TVA:
--- la NIR din {Contab.Stocuri}, la campul "Bon fiscal ?" se trece "N",
iar la campul "Tip.Doc.N" se trece : 2 pt.borderou, 3 pt.fila carnet comercializare, 4 pt.contract si 5 pt.alt document
--- la NIR/N.C.Diverse din {Contabilitate}, la coloana "Chitanta" se trece "F",
iar la coloana "Tip_doc_n" se trece: 2 pt.borderou, 3 pt.fila carnet comercializare, 4 pt.contract si 5 pt.alt document
(nimic, 0 sau 1 se lasa pt.facturi)
- achizitii de la persoane fizice: trebuie selectat si tipul produsului (similar cu etapa 1, taxare inversa - vezi mai jos)
- persoanele fizice fara CNP: "0" la CUI si trebuie completate adresa si judetul (la cele din Bucuresti se trece "_B", la cele din judetul Sibiu se trece "SB", ...).
- cand se culege Z-ul casei de marcat de la sfarsitul zilei (5xy=70z):
--- la coloana "Nr.doc.I/P" se trece numarul de bonuri fiscale emise in acea zi. in declaratia D394, programul va include doar inregistrarile
5xy=70z care au un numar trecut in coloana mentionata mai sus ! (atentie la cei care emit facturi si incaseaza cu bon de casa de marcat:
aceste bonuri nu se declara in D394 ! se declara DOAR facturile la care fac ele referire; pentru asta, probabil va trebui
sa aveti configurate pe casa de marcat 2 raioane sau o evidenta separata a acestora)
--- pentru a defalca corect TVA-ul de baza: contul de venit trebuie sa fie de forma 707.01.20 sau 707.01.F20 sau sa aveti coloana tva=20 (valoare/pret cu tot cu TVA)
--- pentru facturi emise din gestiunea de amanunt: contul de venit trebuie sa fie de forma 707.01.F20, tva=20 si valoare/pret fara TVA
- cand se culege Z-ul pentru bilete sau alte documente exceptate de la folosirea casei de marcat (5xy=70z):
--- la coloana "Nr.doc.I/P" se trece numarul de bilete vandute in acea zi DAR cu semnul minus (ex. -28 bilete)
- in cazul prestarilor de servicii incasate prin casa de marcat:
--- operatiunile zilnice se culeg:
531.1 = 704.01.19 = +suma aferenta (inclusiv tva)
--- la sfarsitul lunii:
531.1 = 704.01.19 = -total (inclusiv tva); tip_tva=-1 (exclus din jurnal)
531.1 = 704.01.19 = +total fara tva; tva=19; tip_tva=1
531.1 = 442.7 .19 = +total tva; tva=19; tip_tva=1
- veniturile cu TVA=0 trebuie culese pe conturi de genul 704.01.0
- achizitii sau livrari cu facturi simplificate:
se trec "direct", la generarea D394, in fereastra 5 (titlu "Total operatiuni ... {Rezumat 2}"): bazaFSLcod, bazaFSL pentru livrari
si bazaFSA si bazaFSAI pentru achizitii (in curand si la {Corectii}).
- operatiunile taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este în România conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal si,
în cazul achizitiilor de bunuri/servicii beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin.(2), (3), (5) si (6 ) din Codul fiscal,
care nu se înscriu în declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390):
--- tip partener = 3 (EU) sau 4 (non EU): se completeaza doar pe la {Corectii}
--- au nevoie de CUI/CNP
--- la tip 4: campul tara de la colaborator se completeaza "manual" (fara a folosi F5)
- incepand cu etapa 2, TVA deductibila aferenta facturilor achitate in perioada de raportare se cere defalcata, functie de sistemul de TVA aplicat de furnizor
(sistem normal sau sistem cu TVA la incasare)
Incepand cu 01.01.2017 vom introduce mai multe conturi la cei care aplica TVA LA INCASARE.
In momentul de fata avem 442.8 .A24, 442.8 .A9, 442.8 .A5, etc. fara sa stim daca furnizorul aplica sau nu.
De la 01.01.2017 vom avea 442.8 .A20, 442.8 .A9 pentru TVA deductibila de la furnizori care aplica TVA normal si
442.8 .I20, 442.8 .I9 pentru TVA deductibila de la cei care aplica sistemul TVA la incasare.
Pana in 01.01.2017 va rugam ca la cei care aplica TVA normal si au dedus in luna TVA aferent platilor efectuate catre furnizori care aplica TVA la incasare
sa treceti la corectii, in FEREASTRA 6 "Corectii 394: Totaluri", la tvadedai20, respetiv tvadedai9 sumele pe care le aveti in creditul conturilor 442.8 .A20, 442.8 .A9
- facturile emise de beneficiar sau de terti in numele meu trebuie culese pe un registru separat; la {Corectii} trebuie trecut:
--- fereastra 2 (... serii/numere facturi ...): rand nou, tip=3 (sau 4), nri=de la numarul..., nrf=pana la numarul..., registru=nr.registru separat, den=nume beneficiar, cui=cui beneficiar
--- fereastra 6 (... Totaluri ...): nrf_benef=nr.total facturi de acest fel
Noua declaratie D394 (Etapa 1 de implementare: 01.07.2016 - 30.09.2016):
- trebuie completate toate datele de antet cerute cand porniti generarea D394 (...reprezentant legal, intocmit, ...)
- varianta trimestriala: se genereaza din culeg.dbf chiar daca se refera si la luni anterioare
(lunile anterioare din trimestru NU trebuie sa fie diminuate)
- seriile si numerele de facturi "alocate" se trec la {Registre} (seria si numarul maxim NU sunt obligatorii; numarul minim e obligatoriu)
(aceste serii/numere de facturi se considera a fi alocate pe tot anul si vor fi raportate identic in toate declaratiile din anul respectiv)
- seriile si numerele de facturi "emise" sunt calculate de program functie de:
- numarul maxim (respectiv minim) al facturilor culese pe un anume registru in perioada respectiva
- intervalul de facturi "alocate" pe acel registru (vezi mai sus)
- daca au fost culese facturi din mai multe serii pe acelasi registru: la Corectii, pagina 2 se pot specifica "fortat" seriile corecte
(altfel programul ar putea considera multe facturi ca fiind anulate)
- numerele de facturi care sunt in intervalul de facturi "emise" dar NU apar ca fiind culese: sunt considerate anulate
(Atentie ! daca aveti facturi anulate cu numere aflate la capetele intervalelor de facturi "emise")
- facturile al caror numar NU se incadreaza in intervalul de facturi "alocate": vor fi raportate ca si "Avertisment"
(nefiind "Eroare", declaratia se va genera chiar si asa)
- recomandare: facturile externe vor trebui de acum culese pe registre separate (cu serii si plaje de numere separate)
pentru cele deja culese "la gramada" cu cele interne: NCPw le va "gasi" pe cele externe ca fiind "anulate"
stergeti-le din lista cu anulate iar pe viitor alocati serii separate (vezi mai sus)
- pt.livrarile al caror cod CAEN se regaseste la capitolul "I. Alte informatii" punctul 7.:
la contul de venit aferent (analitic de grad 2), se completeaza in planul de conturi:
codul CAEN si tipul de livrare (0=livrari bunuri sau 1=prestari servicii) (mai jos gasiti lista cu codurile CAEN ce trebuie raportate)
- pt.operatiunile cu regim special (LS,AS-turism, second hand, arta/antichitati) trebuie selectat tipul 999 (similar cu procedura de la taxare inversa; vezi mai jos)
- pt.operatiunile cu taxare inversa (V,C) trebuie selectat si tipul produsului:
- daca produsul e de tip cantitativ: {Catalog stasuri} campul "Grupa" (F5->catalog)
- in actul ce contine produsul (NIR, factura, ...) la coloana: "grupa_prod" (F5->catalog)(daca actul e cules in {Contabilitate})
sau "grupa" (F5->catalog)(daca actul e cules in {Contab.Stocuri})
- Atentie ! tipurile 32..35 sunt DOAR pt.persoane fizice si vor fi folosite dupa 1 oct.
(noile coduri pt.cereale le gasiti in catalog sau mai jos, in acest document. tot acolo: instructiuni daca ati cules deja operatiuni cu vechile coduri)
- recomandare: evitati folosirea simultana, pe aceeasi factura, a LS + L + V (sau AS + AI + A + C) (pot aparea situatii neprevazute de MF in actuala D394)
- NCPw genereaza DOAR fisierul XML. aici se afla si datele care vor fi preluate de MF.
fisierul PDF este generat de catre validatorul MF dukintegrator. nu ne intrebati de ce in acel PDF nu apar toate elementele declaratiei.
NU avem niciun control asupra acestuia si nici NU este important acest fisier.
- daca aplicati sistemul de TVA la incasare: la receptii a mai aparut o bifa care specifica daca furnizorul aplica sau nu sistemul de TVA la incasare.
(bifa veche isi mentine semnificatia: aceea ca operatiunea respectiva este sau nu cu TVA la incasare - ea poate fi diferita de noua bifa)
- POT APAREA MODIFICARI in modalitatea de culegere a actelor !!! Va rugam verificati din cand in cand acest fisier.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
- cei care au taxare inversa la intern (lemn, deseuri) trebuie sa foloseasca la facturare: tva=20, tip_tva=10
- se lanseaza programul de export D394 de la {Contabilitate}, {Declaratii}, {D394}
- apare o fereastra cu datele de antet, apoi una cu datele din receptii si facturi, apoi (eventual) una cu erori si (eventual) una cu avertismente
- apare fereastra programului de validare produs de Ministerul de Finante (contine butoanele: {Validare}, {Validare cu creare PDF}, {Validare cu semnare})
(daca NU apare aceasta fereastra, atunci -probabil- nu aveti instalat java; link de descarcare: http://www.java.com/getjava)
- daca in casuta "alege tipul declaratiei" nu apare si nu puteti selecta "D394": inchideti toate ferestrele; stergeti folderul "d112" aflat in x:\ncpw\_extern_;
reinstalati ultima versiune kextXYZ.exe
- se inchide fereastra programului produs de Ministerul de Finate
- daca apar erori, acestea pot fi studiate la {Erori} si la {Fisier XML}
- codurile CAEN ale livrarilor care se raporteaza la capitolul "I. Alte informatii" punctul 7.:
1071 = Cofetarie si produse de patiserie
4520 = Spalatorie auto
4730 = Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate
47761 = Comert cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor
47762 = Comert cu amanuntul al animalelor de companie si a hranei pentru acestea, in magazine specializate
4932 = Transporturi cu taxiuri
55101 = Hoteluri
55102 = Pensiuni turistice
56103 = Restaurante
5630 = Baruri si activitati de servire a bauturilor
812 = Activitati de curatenie
9313 = Activitati ale centrelor de fitness
9602 = Activitati de coafura si de infrumusetare
9603 = Servicii de pompe funebre
(conform cu structura_D394.pdf punblicat de MF pe mfinate.ro la data 02.08.2016)
- pentru cereale: la NIR, se trece la coloana Grupa:
- incepand cu 01.07.2016, codurile cerealelor sunt:
101 pentru 1001 Grâu si meslin
102 pentru 1002 Secara
103 pentru 1003 Orz
104 pentru 1004 Ovaz
105 pentru 1005 Porumb
201 pentru 1201 Boabe de soia, chiar sfaramate
205 pentru 1205 Seminte de rapita sau de rapita salbatica, chiar sfaramate
206 pentru 120600 Seminte de floarea-soarelui, chiar sfaramate
212 pentru 121291 Sfecla de zahar
108 pentru 10086000 Triticale
120 pentru 120400 Seminte de in, chiar sfarâmate
(conform cu structura_D394.pdf punblicat de MF pe mfinate.ro la data 02.08.2016)
- daca ati cules date cu vechile coduri si doriti conversia automata la noile coduri (valabil doar dupa 01.07.2016):
salvati folderul firmei
{Alte Operatiuni}{Comenzi fox}, scrieti:
do cereale1
apasati enter, apoi ESC (daca nu apare niciun mesaj)
verificati daca datele modificate sunt ok (stasuri + operatiuni cu cereale)
- incepand cu 01.01.2016, codurile cerealelor sunt:
21 pentru 1001 Grâu si meslin
25 pentru 1002 Secara
26 pentru 1003 Orz
64 pentru 1004 Ovaz
27 pentru 1005 Porumb
28 pentru 1201 Boabe de soia, chiar sfaramate
29 pentru 1205 Seminte de rapita sau de rapita salbatica, chiar sfaramate
30 pentru 120600 Seminte de floarea-soarelui, chiar sfaramate
31 pentru 121291 Sfecla de zahar
32 pentru 10086000 Triticale
33 pentru 120400 Seminte de in, chiar sfarâmate
(conform cu structura_D394.pdf punblicat de MF pe mfinate.ro la data 06.04.2016)
- incepand cu 01.11.2013, codurile cerealelor sunt:
21 pentru 1 10011100 Grau dur
61 pentru 1 10011900 Grau dur
22 pentru 2 10019110 Alac (Triticum spelta), destinat insamantarii
23 pentru 3 10019120 Grau comun destinat insamantarii
24 pentru 4 10019900 Alt alac (Triticum spelta) si grau comun, nedestinate insamantarii
25 pentru 5 1002 Secara
26 pentru 6 1003 Orz
27 pentru 7 1005 Porumb
28 pentru 8 1201 Boabe de soia, chiar sfaramate
29 pentru 9 1205 Seminte de rapita sau de rapita salbatica, chiar sfaramate
30 pentru 10 120600 Seminte de floarea-soarelui, chiar sfaramate
31 pentru 11 121291 Sfecla de zahar
(conform cu structura_D394.pdf punblicat de MF pe mfinate.ro la data 23.10.2013)
- varianta initiala:
21 pentru 1 10011000 Grau dur
22 pentru 2 10019010 Alac (Triticum spelta), destinat insamantarii
23 pentru 3 10019091 Grau comun destinat insamantarii
24 pentru 4 10019099 Alt alac (Triticum spelta) si grau comun, nedestinate insamantarii
25 pentru 5 10020000 Secara
26 pentru 6 100300 Orz
27 pentru 7 1005 Porumb
28 pentru 8 120100 Boabe de soia, chiar sfaramate
29 pentru 9 1205 Seminte de rapita sau de rapita salbatica, chiar sfaramate
30 pentru 10 120600 Seminte de floarea-soarelui, chiar sfaramate
31 pentru 11 121291 Sfecla de zahar
(conform cu structura_D394.pdf punblicat de MF pe mfinate.ro la data 12.01.2012)
Pentru o validare corecta aveti nevoie si de o varianta actualizata de validator a Ministerului de Finante (DUKIntegrator).
O varianta actualizata gasiti si pe site-ul nostru. Se numeste "kextXYZ.exe" (unde XYZ este un numar).
Deasemeni, in folderul x:\ncpw\_extern_\d112 gasiti fisierul update.bat care actualizeaza DUKIntegrator direct de pe site-ul mfinante.ro.
Daca la validare intalniti mesajul "Eroare fatala de parsare" trebuie sa verificati numele clientilor/furnizorilor/angajatilor/angajatorului.
Acestea nu trebuie sa contina diacritice sau caractere "ciudate" (& < > " ')
Detalii despre erorile raportate de D394 si/sau denumirile folosite de aceasta, le gasiti pe pagina:
http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/394.html
in fisierul "Anexa validari"